loading...
فکر ناب
فکر ناب بازدید : 362 یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

http://img.tebyan.net/big/1390/09/1562471025201461431651821968776351936168.jpg

پرسش:

اسما و صفاتی را که فلاسفه از خود ساخته اند مانند"واجب الوجود" و ... چگونه ارزیابی می کنید؟آیا ما مجاز به نام گذاری برای خداوند متعال هستیم یا خیر؟
پایگاه حوزه، شماره3- 16309،
پاسخ:
این مساله به توقیفی بودن اسما و صفات معروف است توقیفیت (توقیف) یعنی توقف دادن ، وقف کردن ، ایستادن . توقیفیت در اسماء الهی یعنی آیا ما مجازیم هر اسمی را بر خداوند اطلاق کنیم ؟ یا فقط اسمهایی را که در کتاب و سنت آورده شده اند می توانیم اطلاق کنیم ؟ مثلا آیا صحیح است که بگوییم که « هو المعشوق»  یا «هو العشق» یا «هو الطبیب» ؟ اگر بگوییم توقفیه است یعنی همان اسماء و صفاتی را که در کتاب و سنت آمده است می توانیم به کار ببریم و  اگر بگوییم توقیفی نیست یعنی می توانیم اسمائی را که در کتاب و سنت نیامده اند بر خداوند اطلاق کنیم.
در این بحث سه گروه مطرح شده اند :
 برخی گفته اند اسماء الهی توقیفی است ولی صفات الهی توقیفی نیست . یعنی در بحث نامگذاری باید فقط نام هایی را بر خداوند اطلاق کنیم که در قرآن و روایات بر خداوند اطلاق شده است . مثلا ما نمی توانیم  «هو العشق » بگوییم. اما در مورد صفت  می توانیم مثلا یکی از صفات خداوند واجب الوجود است ؛ ولی نمی گوییم یا واجب الوجود . خداوند به عنوان صفت واجب الوجود است ولی چون این اسم در قرآن و روایات نیامده است نمی توانیم بر خداوند اطلاق کنیم و بگوییم یا واجب الوجود .
گروه دوم می گویند که اسماء وصفات هر دو توقیفی است . یعنی صفتی را هم که در قرآن نیامده است ، نمی توان بر خداوند اطلاق کرد . مثلا حتی در مقام صفت هم نمی توان گفت خدا واجب الوجود است . گروه سوم می گویند که هر دو آزاد است یعنی نه اسمائ و نه صفات الهی  هیچکدام توقیفی نیست . البته همه گروه ها برای خودشان دلایلی دارند
نظر نهایی مرحوم علامه طباطبایی در المیزان این است که دلیلی بر توقیفیت اسماء نداریم . اگر کسی اسمی را پیدا کند که بر کمال دلالت کند وهمچنین این کمال شرط محدودیت نداشته باشد و بتواند بر بینهایت دلالت کند ، قابل اطلاق بر خداوند است. ایشان در ادامه فرمایش خود در ذیل آیه 180 سوره اعراف می فرمایند :
 احتیاط این است ( چون گفتند در امر دین احتیاط بورزید) و ادب دینی چنین حکم می کند که در تسمیه و نامیدن خداوند به اسماء و صفات ، به همان چیزی که در قرآن و روایات است اکتفا کنیم و از آن تجاوز و تعدی نکنیم  (بحث ادب و اخلاق قرآنی مطرح است والا می فرمایند  از نظر فقهی دلیلی بر توقیفیت اسماء پیدا نکردیم).

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 641
  • بازدید کلی : 54,200