برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.
برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.
الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ.
الواحدُ الاحدُ الأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ.
برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید.
برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.
یاد من باشد فردا دم صبح
جور دیگر باشم
بد نگویم به هوا، آب ، زمین
مهربان باشم، با مردم شهر
متن کامل دست خط در ادامه مطلب!
مفهوم سبک زندگی در غرب متفاوت از آن چیزی است که مقام معظم رهبری در سخنان خود بیان نمودهاند. میتوان گفت «سبک زندگی» در اندیشه غربی حالتی خاص از تعریف رهبری از سبک زندگی است. چرا که سبک زندگی از دیدگاه غربی بر یک سری مفاهیم فردی تکیه دارد که محدود در بهداشت، اجتماعات، غذاخوردن و … میباشد.
برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید.
اسلام برای زن چه جایگاهی در نظر گرفته است ؟
پاسخ – اسلام برای زن جایگاه خوبی قائل است . قبل از اسلام نسبت به زن بی توجهی بوده است . در شبه جزیره ی عرب زن مایه ی ننگ خانواده بوده است . اگر خانمی فرزند اولش دختر بود قدم او را نامبارک می دانستند، دختران را زنده بگور می کردند، زنان حق دفاع از خودشان را نداشتند و آنها را به خدمت وادار می کردند .
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
هيچ مكتبى مانند اسلام براى علم و معرفت و آگاهى ارزش قايل نيست و هيچ دينى مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذير نكرده است. از نظر اسلام علم اساس همه ارزشها و جهل ريشه همه معايب و مفاسد فردى و اجتماعى است. همچنين از نظر اسلام انسان در هر حركتى نياز به شناخت و آگاهى دارد: عقايد، اخلاق و اعمال انسان بايد مبناى علمى داشته باشد.
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند؟ فـرزنــد و عیــــال و خــانمـــان را چه کند؟
دیــوانــه کنــی هـر دو جهـانش بخشـی دیـوانــــه تــو هــر دو جـهـــان را چه کند؟
معنای تولد فرزند از یك موجود در حقیقت جداساختن یك موجود زنده ـ مادی ـ است به این صورت كه جزئی از اجزاء وجود شخصی خود را، پس از انفصال، و تربیت او، فرد دیگری كه همنوع خود اوست قرار میدهد مانند: حیوان و گیاه كه از وجود شخصی خود نطفه و لقاح را جدا كرده، سپس با تربیت تدریجی، آن را حیوان یا گیاه دیگری كه شبیه خود آنهاست قرار میهند.
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
آسمانها را به اطاعت خویش دعوت و آنها بدون درنگ اجابت کردند، اگر اقرار آسمان ها به پروردگاری او، و اعترافشان در اطاعت و فرمانبرداری از او نبود، هرگز آسمان ها را محل عرش خویش و جایگاه فرشتگان، و بالا رفتن سخنان پاک و اعمال نیک و صالح بندگانش قرار نمی داد.
برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید
دشمنان اسلام و مسلمانان بیشتر از قانون آسمانی، از قانونشناسی که بتواند قانون الهی را بعد از وظایف سهگانه: تبیین، تعلیل و دفاع عملی، قاطعانه پیاده کند، هراسناکند.
برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید
توکل از ماده " وکل " است که وکالت هم از همین باب است. " وکل " یعنی واگذار کرد. توکیل که به اصطلاح علم صرف باب تفعیل " وکل " است، یعنی وکیل گرفتن. وکیل یعنی کسی که انسان کار را به او واگذار کرده است، توکیل یعنی وکیل انتخاب کردن. علی القاعده باید به جای " توکل علی الله " ، " وکل الله " باشد، یعنی هر کسی که خدا را وکیل و کارگزار کار خودش قرار بدهد، و حال آنکه توکل معنایش قبول واگذاری است، یعنی متعهدشدن و قبول کردن.
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
اگر راه حلال بسته شود، راهی جز حرام باقی نمیماند. اگر ازدواج (چه دائم و چه موقت) صورت نپذیرد، راهی جز الیعاذ بالله زنا، استمناء یا ریاضت، که هر سه حرام است، باقی نمیماند.
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
دین در ابعاد گوناگونی همچون پی ریزی نظام ارزشی، فراهم آوردن ضمانت اجرایی و تقویت انگیزه درونی به یاری اخلاق می شتابد و آدمیان را به تهذیب و تزکیه روحی فرا می خواند . پیوند دین و اخلاق از زوایای گوناگونی قابل بررسی است و نویسنده در این نوشتار به نقد دیدگاهی پرداخته که از تقابل دین و اخلاق سخن می گوید و اخلاق دینی را تعبیری خود متناقض می خواند .
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
از ابن عباس (ره) منقول است که گفت : هر کس بسم الله الرحمن الرحیم را ترک کند، محققا آیه اى از کتاب خداى تعالى را ترک گفته است .
«السلام علیک یا ربیع الانام و نصرة الایام» سلام بر تو ای بهار خلایق و خرمی روزگار . «ربیع الانام» یکی از زیباترین القاب حضرت مهدی (علیه السلام) است که در زیارت آن حضرت آمده است، ربیع الانام در یک نگاه به معنای «بهار انسان ها» ست. اما مشتاق تر که نگاه می کنیم، جان تازه تری می گیرد یکی از معانی ربیع، بهار است و معنی دیگر آن «باران بهاری».
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
دانلود مقاله راشل کوری مدافع حقوق بشر
برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید
گردآورنده مقاله: آقای حمید ممشلی
هر چه محققین خواستند در برابر سریال قهوه تلخ و نماد گرایی فراماسونری سکوت کنند؛ با انتشار قسمت های دیگر این سریال، سکوت دربرابر آن آسان نبود. چر که هر چه میگذشت نماد گرایی در این سریال بیشتر میشد. هرچند در این سریال متلک های سیاسی بسیاری نهفته است اما ما به آن به دلیل بررسی از دید فراماسونری نمیپردازیم .
در قسمت قبلی این مطلب ۲ نماد طراحی لژ فراماسونری و نماد درجه ۳ ماسونی را بررسی کردیم .
اما دوستان نکته ای بسیار ظریف را در نماد ” نشان درجه ۳″ گفتند که آن اتفاقی نبودن آن را ثابت میکند .
متن کامل قسمت دوم این مقاله جنجالی را در ادامه مطلب مطالعه کنید.(حتما بخوانید!)
این تصاویر مریوط به قسمت ۹ و ۷ مجموعه قهوه تلخ است .
جالبه که دو نماد فراماسونری حالا از روی غفلت یا آگاهی در این مجموعه دیده شده است .
متن کامل این مقاله جنجالی را در ادامه مطلب مطالعه کنید.(حتما بخوانید!)
در روایتی که از پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلّم» نقل شد، یکی از نداهای قبر نیز چنین است که من خانهای هستم پر از عقرب و مار، پس یک تریاقی بفرست.
نور» روشنایى است و از ویژگى هاى ذاتى آن این است كه هم خودش روشن است و هم روشنى بخش دیگران است. و تاریكى ها و ظلمت ها را از بین مى برد. «ظاهرٌ فى نفسه و مظهرٌ لغیره به همین جهت از خداوند متعال كه روشنى بخش نظام هستى است و از قرآن، پیامبران و امامان كه هدایت گر جامعه بشریت و روشنى بخش دل هاى مۆمنانند به «نور» تعبیر شده است.
محرّم ماه آگاهی، ماه شکوفایی، ماه سوگواری و ماه عشق است. محرّم ماه آزادی و رهایی، ماه رشد و بالندگی، ماه جوشیدن و اندیشیدن، و ماه فانی شدن و به ابدیت پیوستن است. محرّم مدرسه عشقی است که باید در آن درس آموخت. محرابی است که باید در آن به نماز عشق ایستاد و نردبانی است که باید از آن بالا رفت تا به لقای حق شتافت.
بر اساس فرمایش قرآن كریم خداوند صاحب فضل و رحمت است : رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَة «انعام 147» پروردگار شما صاحب رحمتى گسترده است . خداوند بندگان و مخلوقات خود را دوست دارد چنانچه یكی از اسمای الهی اسم شریف محب می باشد ؛ چنین خدایی به هیچ عنوان برای بندگان خود قهر نمی كند مگر اینكه بنده خود این چنین بخواهد ، خدواند سبحان مبرا از قهر و غضب است بلكه بالعكس رحمت واسعه خدای تبارك و تعالی تمامی موجودات را فرا گرفته ، چنین موجودی كه عین رحمت و رحمه للعالمین است به یقین قهر و غضب (به معنی مصطلح) در مورد ذات حضرت حق صدق نمی كند .
ادامه مقاله در ادامه مطلب!
دانلود پاورپونت های درس کلیات فلسفه 1
برای دانلود روی نام فایل کلیک کنید!
اهميت ماه مبارك رمضان :
امام على (ع): روزى رسول خدا (ص) براى ما خطبه اى ايراد كرد و فرمود: اى مردم ! همانا ماه با بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است اين ماه نزد خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعات در اين ماه شما به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و در زمره بهره مندان از كرامت خداوند قرار گرفته ايد در اين ماه نفسهاى شما تسبيح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذيرفته و دعايتان به اجابت مى رسد من برخاستم و عرض كردم: اى رسول خدا! بهترين عمل در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود: اى اباالحسن ! بهترين عمل در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداى عزوجل است.
برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید.
فرستنده : محمد درویشی
هر چند وضعیت افراد در عالم آخرت کاملا متفاوت و مختلف خواهد بود و تصمیم گیری در خصوص سرنوشت نهایی همه انسان ها در دست خداوند است، اما بر اساس آیات و روایات به طور کلی می توان گفت: تقریبا اکثریت انسان ها پس از تحمل عذابی کوتاه یا طولانی به بهشت می روند، ولی در هر حال این امر کلیت نداشته و شامل همه انسان ها نخواهد بود.
ادامه مقاله در ادامه مطلب!
دعا چیست؟ انسان چگونه باید دعا کند؟ امید چه فایده ای از دعا مىرود؟
پیش از هر سخنى ناچاریم بدانیم که دعا اهداف و حکمت هایى معیّن دارد کهاگر انسان آنها را بداند گنجى را یافته است. گنجى که چهبسا قبلاً از آن هیچنمىدانسته است و چارهاى براى مشکلات پیچیدهاى که در زندگى خود بدانها مبتلا است، راه حلّى براى دشواری هایى که به او روى مىآورد و درمانى براى دردها و آلودگی هاى دل خود یافته است.
آیات کریمه با آنکه در قرآن به شکلى پراکنده، بهمناسبت هاى گوناگون آمدهاند، در مجموع از دعا اندیشهاى کامل به دست مىدهند.
متن کامل در ادامه مطلب!
براهین اثبات وجود خدا را می توان از جهتی به دو دسته تقسیم نمود، یک دسته از براهین، مخلوقات را واسطۀ استدلال قرار می دهند و با کمک مخلوقات به خداوند می رسند، ولی در دسته دیگر از براهین، مخلوقات واسطۀ اثبات وجود خدا نیستند، بلکه از خود حقیقت هستی و مفهوم هستی به خدا می رسند.
براهین دسته اول را انّی (براهینی که از معلول به علت رهنمون می شوند) و براهین دسته دوم را لمّی (براهینی که از خود علت به علت رهنمون می شوند) یا شبه انّی خوانده اند.
برای دریافت این مقاله زیبا اینجا کلیک کنید!
نویسنده : اسدالله غریب
دانشجوی رشته الکتروتکنیک
آیا تاکنون به این فکر کرده اید کسی شواهدی برای اثبات وجود خداوند به شما نشان دهد؟ بدون هیچ حکم و اجباری مبنی بر اینکه، "شما باید ایمان داشته باشید،" در این مقاله سعی نموده ایم با ارائه چند دلیل وجود خدا را اثبات کنیم.
اما قبل از شروع به این نکته توجه کنید. وقتی در مورد امکان وجود خدا صحبت می کنیم، کتب آسمانی می گویند افرادی وجود دارند که شواهد محکمی برای اثبات وجود خدا دیده اند اما حقیقت خدا را انکار کرده اند. از سوی دیگر او به کسانی که می خواهند بدانند آیا خدایی وجود دارد، می گوید "اگر مرا جستجو کنید خواهید یافت؛ وقتی که مرا با تمام قلبتان جستجو کنید مرا پیدا می کنید." قبل از پرداختن به حقایقی در مورد وجود خدا از خودتان بپرسید، اگر خدا وجود داشته باشد، آیا می خواهم او را بشناسم؟ در اینجا چند دلیل برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است...
ادامه مقاله در ادامه مطلب!
شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علومدینی، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد. به سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد.
متن کامل مقاله در ادامه مطلب!
ارسال شده توسط محمد درویشی
حضرت امام خمینی از جمله فیلسوفانی هستند کهمعتقدند، برای اثبات وجود خداوند متعال، نیازمند برهان و استدلال عقلانی ومنطقی هستیم و اگر هم به بداهت وجود خدا، اعتقاد داشته باشیم، برهان هایاثبات وجود خدا را دلیلی بر تنبه و توجه انسان ها به امر بدیهی وجود خدا میدانیم. امام راحل برای اثبات وجود خداوند متعال هفت برهان اقامه نموده اندکه عبارتند از...
ادامه متن را در ادامه مطلب بخوانید!
فرستنده : محمد درویشی
اهمیت و ضرورت اتخاذ شیوه های صحیح و مناسب برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کاملا امری بدیهی است. نا آگاهی از روشهای اجرای این فریضه چه بسا عکس العمل منفی در فرد مخاطب ایجاد کند. تبعات سوء و پیامدهای منفی ناشی از به کار بستن روشهای نامناسب در جامعه ما، مصادیق بسیاری دارد لذا ما در اين نوشتار به شيوههاي مفید و کاربردی آن اشاره می کنیم، امید است که اشاره به این شیوه ها ما را در هر چه بهتر عمل کردن به این فريضه الهی رهنمون گرداند.
شما را به خواندن متن کامل در ادامه مطلب دعوت مینماییم!
عامل اصلی و زیربنایی سستی در نماز و خواب ماندن برای نماز صبح و یا هر کوتاهی ای که در زمینه دین و عبودیت پیدا می شود در ضعف ایمان است. البته همه ما کم و بیش از این عارضه رنج می بریم و ایمان کامل برای انسان مومن یک ایده آل و آرزوی نهایی است ولی باید بکوشیم هر چه بیشتر آن را تقویت نماییم. در روایت هست که ایمان ده درجه دارد و وظیفه مومن حرکت در این مسیر و افزودن به این درجات است. گناه بودن در صورتی است که اراده خودش در این زمینه دخیل باشد.
ادامه متن را در ادامه مطلب مشاهده کنید!
در میدان مهر و محبت، مهمتر از هر مسألهای، «ارزشمندی محبوب و معشوق» است. چرا که تنها عاشقپیشگی و دلدادگی نیست که از انسان موجودی متفاوت میسازد، بلکه مهمتر از آن ارزشمندی و بزرگی موجودی است که محبت انسان بدان تعلق میگیرد.
عشق و محبت، یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آدمی است که در کنار عقل و درایت، از او موجودی متفاوت ساخته است. انسان به وسیله این دو بال بزرگ و خارقالعاده میتواند به نقاطی از عالم، پرواز کند که پای هیچ موجودی به آنجا نرسیده است و هیچ مخلوقی توان پای نهادن به آن را ندارد.
خداوند، انسان را چنان آفریده که گویا بدون مهرورزی و علاقه مندی نمیتواند زندگی کند. نوزاد تازه به دنیا آمده هم که هنوز چیز زیادی از این دنیا نمیفهمد، خیلی سریع علاقه مندی هایی پیدا میکند و جدایی از آنها را بر نمیتابد. یکی از سختترین تنبیهات بشری زندان است. اما نه به خاطر سختیهای مادی که معمولاً در زندانهای امروزی دیگر خبری از این سختیها نیست. بلکه همین جدایی و فراق، چنان آزار دهنده است که گویا از هر عذابی دردناکتر مینماید.
بنابراین باید گفت که محبت هدیهای الهی است که خداوند در فطرت آدمی جاسازی کرده و آن را جزئی جدایی ناپذیر از وجود او قرار داده است. اما مهم این است که این زلال پرارزش وجودی و این هدیه آسمانی «در کجا به کار گیری میشود» و «به پای چه موجودی ریخته میشود» و «ارزانی چه کسی یا چه چیزی میگردد»؟
ادامه مقاله در ادامه مطلب!
نماز شب
آنچه میخوانید گزیدهای از درس اخلاق آیت الله قرهی*، مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عجاللهتعالیفرجهالشریف) است که در مسجد حوزه علمیه یاد شده، واقع در حکیمیه پیرامون گناهان کبیره و صغیره ایراد شده است.
گناه کبیره و صغیره عندالعرفاء و العقلاء یکسان است، زیرا گناه کردن، مخالفت با امر خداوند متعال است و به این خاطر است که آنها تعریف به صغیره و کبیره نمیکنند؛ و اولیای الهی قائلند که اگر گناه صغیرهای را صغیره و کوچک شمردی، مقدمهای برای کبیره میشود و به این دلیل است که از انجام دادن گناه کوچک نیز وحشت دارند.
متن کامل در ادامه مطلب!
از نظر جهان بینی اسلام، مطالعه نفس عمل به تنهایی کافی نیست، بلکه عمل، به ضمیمه محرّک و انگیزه آن، ارزش دارد.
از دیدگاه قرآن کریم عمل بدون نیّت رضایت الهی در حقیقت یک کالبد مرده است که در یادداشت پیش رو آیاتی که به این دیدگاه تصریح کردهاند از نظر میگذرد.
اختراع
«ادیسون» مخترع برق، چه زحمات جانکاهی برای این اختراع پربارش متحمل شد، و شاید جان خود را در این راه نیز از دست داد. آیا او نیز وارد بهشت میشود؟
گاهی سوالاتی درباره خلقت و معاد به ذهن انسان میرسد که پاسخ آن برای عموم مردم نامشخص و نیاز به متخصصینی دارد تا با تحقیق از منابع دست اول همچون کتاب آسمانی "قرآن" به آنها پاسخ دهند. یکی از این سوالات که ممکن است در ذهن برخی از مردم شکل گرفته باشد درباره این است که "آیا مخترعان و مکتشفان پاداش الهی دارند؟
متن کامل در ادامه مطلب!
قطعاً در نظام جهان هستی، هر کاری اثری بر جای میگذارد؛ هر چند در مواردی این تاثیر دیدنی نباشد. یکی از این موارد، تأثیر لقمه حرام بر وجود انسان است. از دید ظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست، ولی لقمه حرام تأثیری بر جان آدمی دارد که کشف آن از محدوده علوم ظاهری بشری خارج است. وظیفه ادیان الهی، بیان همین امور باطنی است که در دسترس بشر نیست.
لقمه حرام
حلال خوری بنا بر ادبیات قرآن و فرهنگ قرآن یعنی انسان خود را زنده نگاه دارد. به عبارت دیگر یعنی حیات طیبه. تعبیر قرآن این است که زنده ها و مرده ها دو دسته هستند . برخی از افراد ظاهراً زنده هستند ولی در واقع زنده نیستند. ظاهراً انسان هستند ولی به تعبیر صریح قرآن در واقع انسان نیستند. بالاترین اثر حرام این است که فرد را از انسانیت ساقط می کند. برای حیوان هیچ فرقی نمی کند که پاک و نجس و یا حلال و حرام بخورد. هر چه به دست بیاورد می خورد . حرام خوری انسان را از رتبه ی انسانیت به رتبه ی حیوانیت و غفلت تنزل می دهد. گوش حیوان حرف حق نمی شنود .
ادامه مقاله در ادامه مطلب!
پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان میداند از زنان با عظمتی چون آسیه مادر موسی و مریم کبری با اسم و رسم، و از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با اوصاف و زنان اهل ایمان تجلیل کرده است،در هر بخشی که (المسلمین) فرموده، بلافاصله (و المسلمات) فرموده یا هرجا (المؤمنین) فرموده بلافاصله (المؤمنات) فرموده است.
حجاب
حجاب در آیات و روایات
مسأله حجاب، در صریح آیات قرآن مطرح است. آیات صریح درباره حکم حجاب در سوره مبارکه نور و احزاب و آیاتی که از الفاظ و واژگانش که به طور کنایه ذکر شده حد حجاب استفاده میشود و همچنین در متن روایات هم مطالب ارزندهای بیان گردیده است.
ادامه متن را در ادامه مطلب مشاهده کنید!
پرسش:
اسما و صفاتی را که فلاسفه از خود ساخته اند مانند"واجب الوجود" و ... چگونه ارزیابی می کنید؟آیا ما مجاز به نام گذاری برای خداوند متعال هستیم یا خیر؟این مساله به توقیفی بودن اسما و صفات معروف است توقیفیت (توقیف) یعنی توقف دادن ، وقف کردن ، ایستادن . توقیفیت در اسماء الهی یعنی آیا ما مجازیم هر اسمی را بر خداوند اطلاق کنیم ؟ یا فقط اسمهایی را که در کتاب و سنت آورده شده اند می توانیم اطلاق کنیم ؟ مثلا آیا صحیح است که بگوییم که « هو المعشوق» یا «هو العشق» یا «هو الطبیب» ؟ اگر بگوییم توقفیه است یعنی همان اسماء و صفاتی را که در کتاب و سنت آمده است می توانیم به کار ببریم و اگر بگوییم توقیفی نیست یعنی می توانیم اسمائی را که در کتاب و سنت نیامده اند بر خداوند اطلاق کنیم.
متن کامل در ادامه مطلب!
تعداد صفحات : 2