loading...
فکر ناب
فکر ناب بازدید : 220 سه شنبه 02 خرداد 1391 نظرات (2)

http://www.jamnews.ir/Images/News/Smal_Pic/23-11-1390/IMAGE634647695369388579.jpeg

از نظر جهان بینی اسلام، مطالعه نفس عمل به تنهایی کافی نیست، بلکه عمل، به ضمیمه محرّک و انگیزه آن، ارزش دارد.

از دیدگاه قرآن کریم عمل بدون نیّت رضایت الهی در حقیقت یک کالبد مرده است که در یادداشت پیش رو آیاتی که به این دیدگاه تصریح کرده‌اند از نظر می‌گذرد.

اختراع

«ادیسون» مخترع برق، چه زحمات جانکاهی برای این اختراع پربارش متحمل شد، و شاید جان خود را در این راه نیز از دست داد. آیا او نیز وارد بهشت می‌شود؟

گاهی سوالاتی درباره خلقت و معاد به ذهن انسان می‌رسد که پاسخ آن برای عموم مردم نامشخص و نیاز به متخصصینی دارد تا با تحقیق از منابع دست اول همچون کتاب آسمانی "قرآن" به آن‌ها پاسخ دهند. یکی از این سوالات که ممکن است در ذهن برخی از مردم شکل گرفته باشد درباره این است که "آیا مخترعان و مکتشفان پاداش الهی دارند؟

متن کامل در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 165 سه شنبه 02 خرداد 1391 نظرات (0)

http://img.tebyan.net/big/1390/10/53237158109127828215190506516023314986229.gif

قطعاً در نظام جهان هستی، هر کاری اثری بر جای می‌گذارد؛ هر چند در مواردی این تاثیر دیدنی نباشد. یکی از این موارد،‌ تأثیر لقمه حرام بر وجود انسان است. از دید ظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست، ولی لقمه حرام تأثیری بر جان آدمی دارد که کشف آن از محدوده علوم ظاهری بشری خارج است. وظیفه ادیان الهی، بیان همین امور باطنی است که در دسترس بشر نیست.

لقمه حرام

حلال خوری بنا بر ادبیات قرآن و فرهنگ قرآن یعنی انسان خود را زنده نگاه دارد. به عبارت دیگر یعنی حیات طیبه. تعبیر قرآن این است که زنده ها و مرده ها دو دسته هستند . برخی از افراد ظاهراً زنده هستند ولی در واقع زنده نیستند. ظاهراً انسان هستند ولی به تعبیر صریح قرآن در واقع انسان نیستند. بالاترین اثر حرام این است که فرد را از انسانیت ساقط می کند. برای حیوان هیچ فرقی نمی کند که پاک و نجس و یا حلال و حرام بخورد. هر چه به دست بیاورد می خورد . حرام خوری انسان را از رتبه ی انسانیت به رتبه ی حیوانیت و غفلت تنزل می دهد. گوش حیوان حرف حق نمی شنود .

ادامه مقاله در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 175 سه شنبه 02 خرداد 1391 نظرات (0)

http://img.tebyan.net/big/1390/06/2052397418434222633581519913917020023111.gif

پروردگار عالم برای زنان از نظر شخصیت انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. پاداش زنان را در بهشت در صورت دارا بودن ایمان و عمل صالح با مردان یکسان می‌داند از زنان با عظمتی چون آسیه مادر موسی و مریم کبری با اسم و رسم، و از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با اوصاف و زنان اهل ایمان تجلیل کرده است،در هر بخشی که (المسلمین) فرموده، بلافاصله (و المسلمات) فرموده یا هرجا (المؤمنین) فرموده بلافاصله (المؤمنات) فرموده است.

حجاب

حجاب در آیات و روایات

مسأله حجاب، در صریح آیات قرآن مطرح است. آیات صریح درباره حکم حجاب در سوره مبارکه نور و احزاب و آیاتی که از الفاظ و واژگانش که به طور کنایه ذکر شده حد حجاب استفاده می‌شود و همچنین در متن روایات هم مطالب ارزنده‌ای بیان گردیده است.

ادامه متن را در ادامه مطلب مشاهده کنید!

فکر ناب بازدید : 362 یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

http://img.tebyan.net/big/1390/09/1562471025201461431651821968776351936168.jpg

پرسش:

اسما و صفاتی را که فلاسفه از خود ساخته اند مانند"واجب الوجود" و ... چگونه ارزیابی می کنید؟آیا ما مجاز به نام گذاری برای خداوند متعال هستیم یا خیر؟
پایگاه حوزه، شماره3- 16309،
پاسخ:

این مساله به توقیفی بودن اسما و صفات معروف است توقیفیت (توقیف) یعنی توقف دادن ، وقف کردن ، ایستادن . توقیفیت در اسماء الهی یعنی آیا ما مجازیم هر اسمی را بر خداوند اطلاق کنیم ؟ یا فقط اسمهایی را که در کتاب و سنت آورده شده اند می توانیم اطلاق کنیم ؟ مثلا آیا صحیح است که بگوییم که « هو المعشوق»  یا «هو العشق» یا «هو الطبیب» ؟ اگر بگوییم توقفیه است یعنی همان اسماء و صفاتی را که در کتاب و سنت آمده است می توانیم به کار ببریم و  اگر بگوییم توقیفی نیست یعنی می توانیم اسمائی را که در کتاب و سنت نیامده اند بر خداوند اطلاق کنیم.

متن کامل در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 225 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

حکایت فیلمسازی و نویسندگی مرجان ساتراپی؛ شبیه دعوای خواهر و برادری ست که در آن خواهر به برادرش فحش خواهر و ناموس بدهد

مثل اینکه این خانم اصلاً حواسش نیست که آثارش نه علیه جمهوری اسلامی که ضد ایرانی هستند و ضد همان کورش، هخامنش و پرسپولیس از آب در آمده‌­اند!

البته جایی خواندم که وی ارتباط و مناسبات وسیعی با بخش فرهنگی صهیونیسم جهانی دارد که این را فعال بودنش در کشوری غریب توجیه می‌کند و از توهم توطئه مبرا می‌سازد؛ آن هم در کعبه‌ی آمال هنری‌مآبان؛ فرانسه که هنرمندان بزرگ و نامی خودش به سادگی نمی‌توانند اثری خلق و عرضه کنند!

نقد و بررسی فیلم مرجان ساتراپی   خورش آلو با مرغ

ادامه مقاله در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 256 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

منجی آخرالزمان در دین مسیحیت

با نظر به کتب مقدسه ادیان و مذاهب مختلف جهان، به این حقیقت می‌توان دست یافت که اعتقاد به موعود در تمامی ادیان وجود دارد

وجود مصلح جهانی از اعتقادات چهار دین بزرگ جهان یعنی اسلام و مسیحیت و یهود و زرتشت است و اختصاص به اسلام ندارد و ادیان دیگر نیز به مصلح و منجی اعتقاد دارند و در سرتاسر کتب مقدسه از صلح و امنیت و حکومت دینی بر جهان، در آخر الزمان خبر داده شده است.

متن کامل در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 136 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

6 ویژگی خاص امام عصر (عج)

برخی ویژگی های خاصّ حضرت مهدی علیه السلام بر طبق احادیث و روایات معتبر

۱٫ مخفی بودن آثار حمل در مادر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

یکی از ویژگی های خاص آن حضرت این است که زمانی که مادر آن حضرت به ایشان باردار بوده، اثری از حمل در آن بانوی بزرگوار مشاهده نمی شد. این موضوع هر چند در برخی از پیامبران(علیهم السلام) سابقه داشته؛ ولی در باره امامان معصوم(علیهم السلام) این چنین، گزارش نشده است.

متن کامل در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 182 شنبه 26 فروردین 1391 نظرات (0)

بازخواني منشور روحانيت

مهدي سوگوار
طرح مسئله

1. صدور منشور روحانيت (مورخه 3 اسفند 1367) از قلم امام خميني (ره) علاوه بر قدرداني از حضور حوزويان در مبارزات انقلاب اسلامي، پاسخي بود به شبهاتي كه قبل از انقلاب و پس از آن و در ايام دفاع مقدس، عليه نظام و عملكرد آن مطرح شده بود و مهمتر اينكه: پيش‌بيني و هشداري بود به آنچه بدخواهان با خدعه و نفوذ اعتقادات فسادانگيز روحاني نماهاي متحجر و مقدس مآب براي حوزه‌هاي علميه و روحانيون مبارز، پيش خواهند آورد.

2. به عقيده امام خميني (ره)، شناخت و معرفي روحانيون مبارز و آسيب‌هاي دروني و بيروني حوزه‌هاي علميه، امري ضروري بوده است. منشور روحانيت، نماد شجاعت شفاف امام در نقد دروني و سازنده روحانيت و حوزه‌هاي علميه به شمار مي‌آيد. هرچند سالياني چند از صدور اين منشور مي‌گذرد ولي توجه به آن همچنان امري ضروري است. اين بازخواني در همان راستا انجام شده است. شايسته است چشم انداز ثبت شده در اين منشور، از سوي مراجع و خود روحانيت، بدون دخالت عوامل بيروني، اساس تهذيب حوزه از ناخالصي‌ها و خدعه گران و نفوذي‌ها شمرده شود.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/5/97135_651.jpg

ادامه مقاله در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 229 شنبه 26 فروردین 1391 نظرات (0)

ديدگاه امام خميني (ره) درباره تلاش‌هاي رسول اكرم (ص) در نظام سياسي و حكومتي اسلام

اشاره

آنچه پيش روي داريد گزيده‌اي است از ديدگاه‌هاي امام خميني (ره) درباره مجاهدات پيامبر اكرم (ص) براي تشكيل حكومت و اجراي قوانين الهي.

(پيامبر (ص)) تشكيل يك حكومت عادلانه كه پايه‌اش بر قوانين آسماني استوار بود داد و پس از بيست و چند سال كوشش‌هاي طاقت فرسا با گفتارهاي منطقي الهي و سيره و كردار عادلانه و اخلاق بزرگ جالب قلوب و نيروهاي شگرف آسماني و زمينه و جانبازي فداكاران در راه آيين مقدس خدايي موفق به يك تشكيلات با اساسي شد كه پايه‌اش با عدالت و توحيد بر قرار بود و پيغمبر اسلام چنانچه مي‌دانيد و در تواريخ جهان خوانديد تا آخرين روز زندگانيش از كوشش در راه انداختن چرخ هاي توحيد خدا و توحيد كلمه و توحيد آرا و عقايد خودداري نكرد تا پايه دين و آيين و نظام مدينه فاضله استوار و برقرار شد.

رسول اكرم (ص) (كه) در رأس تشكيلات اجرايي و اداري جامعه مسلمانان قرار داشت. علاوه بر ابلاغ وحي و بيان و تفسير عقايد و احكام و نظامات اسلام، به اجراي احكام و برقراري نظامات اسلام همت گماشته بود تا دولت اسلام را به وجود آورد. در آن زمان مثلا به بيان قانون جزا اكتفا نمي‌كرد، بلكه در ضمن به اجراي آن مي‌پرداخت: دست مي‌بريد، حد مي‌زد و رجم مي‌كرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/11/19/13901119182249242_PhotoL.jpg

متن کامل در ادامه مطلب!

فکر ناب بازدید : 187 شنبه 26 فروردین 1391 نظرات (1)

اشاره

يكي از غفلت‌هايي كه دامنگير متوليان فرهنگي و سازمان‌هاي تبليغي شده و در كنار آن رسانه‌هاي گروهي و از جمله مطبوعات ما را نيز گرفتار كرده است، مسامحه در آگاهي بخشي‌هاي تاريخي و سياسي نسل امروز است. اين نسل با وقوع انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني (ره) و مجاهدت و مقاومت روحانيت و تلاش‌هاي مردم مسلمان ايران فاصله دارد و همين مسئله، فقدان شناخت و بينش سياسي نسبت به اركان و اهداف و سير تاريخي و فراز و فرودهاي نهضت اسلامي و نقش مثبت و منفي افراد و گروه‌ها را به همراه دارد.

شكاف و گسست بين نسل امروز و تاريخ انقلاب اسلامي آفات و آسيب‌هاي فراواني به همراه مي‌آورد كه امروز دست به گريبان آنها هستيم و تازه‌ترين و آخرين آسيب را با رونق گرفتن تفكر ملي گرايي و مطرح كردن ضرورت تبليغ مكتب ايران به جاي مكتب اسلام مشاهده مي‌كنيم!

http://www.hankh.ir/wp-content/uploads/Photo136_1.jpg

ادامه متن را در ادامه مطلب مشاهده کنید!

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 605
  • بازدید کلی : 54,164